Aj keď je karburátor súčasťou starších motocyklov, stále ich na ceste stretnete celú kopu a aby mohli výborne fungovať, musí sa o túto citlivú súčasť motocykla starať. Viete, ako správne vyčistiť karburátor? Čistíte ho pravidelne? Máte na to kompletné vybavenie? Máme pre vás pár tipov, aby bolo čistenie jednoduché, účinné a aby karburátor mohol stopercentne plniť svoju funkciu. Každý motocykel má samozrejme iný typ karburátora, ale princíp zostáva v zásade rovnaký.
Karburátor funguje ako miesto, v ktorom prebieha príprava zápalnej zmesi vzduchu a benzínu v požadovanom pomere, v závislosti od otáčok a záťaže motora. Po čase sa karburátor zanesie a je nevyhnutné ho vyčistiť aj počas sezóny. Pokiaľ doma motocykel s karburátorom máte, tak viete, že po určitom kilometrovom nájazde treba okrem klasickej pravidelnej údržby prečistiť aj útroby karburátora. Karburátor ale čistite aj po dlhšej odstávke z prevádzky alebo pred sezónou. Všeobecne totiž platí, že čistý karburátor rovná sa zdravý a spoľahlivý motocykel.
Prvý krok: odpojenie a vyčistenie vzduchového filtra
Strategicky umiestnený karburátor je spojený so vzduchovým filtrom. Tu môžete vidieť rôzne tvary aj spôsoby upevnenia, avšak najprv je potrebné uvoľniť vzduchový filter, skontrolovať ho, vyčistiť, poprípade rovno vymeniť. Nánosy špiny a prachu vo vzduchovom filtri sa môžu podieľať na zanesenom karburátore. Akonáhle máte hotovo, prichádza na rad karburátor. Čistenie karburátora začnite vypustením zvyšku benzínu, odpojením palivovej a prepadovej hadičky a odpojením plynového lanka. Odporúčame poznačiť si rozmiestnenie hadičiek a lanka, aby ste potom všetko vrátili na správne miesto. V tomto kroku prezrite aj malý palivový filter, ktorý treba vyčistiť, eventuálne vymeniť za nový.
Druhý krok: demontáž karburátora
Akonáhle odpojíte karburátor od všetkých vedľajších súčiastok, prichádza na rad demontáž karburátora. Stačí ho odskrutkovať, opatrne vybrať a očistiť prípravkom na čistenie karburátora. Z vonkajšej strany ho môžete očistiť klasickým odmasťovačom bŕzd. Následne odmontujte skrutky plavákovej komory, zbavte ju nečistôt a prepláchnite. Bude sa vám hodiť napríklad špeciálny čistič karburátora Ipone Spray Carbu Cleaner, ktorý uvoľňuje prilepené prvky, čistí trysky, plaváky a ventily a vďaka difuzéru vám pomôže dostať sa aj do ťažko prístupných miest. Ak sa ale s výmenou ponáhľate, alebo jednoducho nemáte po ruke vhodný prípravok, použiť môžete aj klasický technický benzín. Následne vysuňte čap plaváka a demontujte ihlový ventil, ktorý je nutné tiež vyčistiť preplachom a prefúknutím a presvedčte sa, že ihla plynuje prechádza vedením a gumová špička nie je viditeľne poškodená. Aj tu sa dá operovať s novým kusom alebo závadu na ihlovom ventile opraviť. Čo treba tiež skontrolovať, je plavák. Vnútri sa nesmie nachádzať benzín. Netesnosť by potom signalizovala nadmernú spotrebu paliva. Pozornosť venujte tiež kompletnej kontrole tesnenia.
Tretí krok: čistenie ostatných vnútorných častí
Trysky, kanáliky a vzdušníky prefúknite vysokotlakovým kompresorom, pumpičkou alebo ústami. Výborným pomocníkom bude treba kompresor airMAN Tour 12V v cestovnom prevedení. Keby vám aj napriek tomu zostali vo vnútri zvyšky nečistôt, skúste použiť pár štetín namočených do technického benzínu a dutiny jemne prečistite. Na čistenie trysiek a vzdušníkov nikdy nepoužívajte ostré predmety.
Štvrtý krok: montáž karburátora naspäť
Akonáhle všetky čisté súčasti vyschnú, zmontujte ich dohromady. Nezabudnite dotiahnuť plavákovú komoru, do pôvodných pozícií inštalujte palivové hadičky a lanko a keď ste sa už pustili do údržby, skontrolujte stav pneumatík. Všetko hotovo? Potom je čas nasadnúť a užiť si ďalšie moto dobrodružstvo!