Radenie na motorke: kto to urobí správne, vyhráva

5. 2. 2025

čas čítania: 4 min.

Nie je to len o tom, ako silno ťaháte za plyn, ale aj o tom, ako dobre radíte. Každý dobrý jazdec to vie, takže zabudnite na cvakanie topánkou hore a dole, kľúčom k hladkej a dynamickej jazde je štartovať a rozbiehať sa na prvom prevodovom stupni a radiť s citom.

 

Na väčšine motocyklov sa stretnete so sekvenčnou prevodovkou, čo znamená, že z päťky nemôžete rovno zaradiť dvojku, ale musíte poctivo prejsť všetky prevodové stupne. Rozloženie je zvyčajne klasické - jeden dole, zvyšok hore. Medzi jednotkou a dvojkou nájdete neutrál, takže ak si nie ste istí, čo máte pod topánkou, vždy môžete trochu potiahnuť a nájsť to zelené svetlo s N.

 

Chcete radiť ako profesionál?

Začni na prvom prevodovom stupni a rozbehni sa. Stlačte spojku, zaraďte prvý prevodový stupeň, zľahka pridajte plyn a zároveň pomaly uvoľnite spojku. Ak pustíte príliš rýchlo, môže sa vám stať, že sa auto zahryzne alebo vystrelí ako dupajúci býk. Podraďujte prudko, ale s citom, je to vaše dievča a zaslúži si, aby ste sa o ňu starali! Pridajte plyn, na chvíľu uvoľnite, stlačte spojku a zvýšte otáčky. Keď potrebujete brzdiť motorom a podradiť (napríklad pred zákrutou), zaraďte nižší prevodový stupeň a nezabudnite na medziplyn. Na mokrej vozovke sa oplatí byť romantikom a jazdiť pomaly, aby ste sa neprehnali.

Mnohí motocyklisti robia zbytočné chyby pri radení a trpí tým nielen ich štýl jazdy, ale najmä jednorýchlostná jazda. Už žiadne radenie bez spojky, ak nemáte rýchloupínač, časom si prevodovku rozštiepite. Stáva sa aj to, že namiesto dvojky hodíte neutrál, chce to cvik a cit. Keď brutálne podradíte, spoznáte to podľa toho, že sa motorka trhne a zadné koleso vám môže odskočiť. A keď motor zakvíli, otáčky vyletia nahor, ale výkon nikde, preradíte na vyšší prevodový stupeň, aby ste neťahali na jednom prevodovom stupni príliš dlho.

 

Tipy pre plynulú jazdu

Zameranie. Vždy je to preto, aby bolo radenie plynulé, inak je to všetko chaos. Majte cit pre motor, počúvajte ten jedinečný zvuk, vytočte ho a sledujte, ako stroj reaguje. Precvičte si medziplyn, aby ste zlepšili ovládanie radenia a nebojte sa radiť pri podraďovaní. Robte to len jemne, aby ste sa vyhli šmyku. Správne radenie na motocykli je umenie. Ukážte, že váš motocykel je hodný vášho umeleckého štýlu radenia, a vrčte s ľahkosťou v každej zákrute a kopci.

 

Autor článku: Jana Prnková

 

Odoslať článok e-mailom

Táto stránka je chránená pomocou reCAPTCHA. Zásady ochrany osobných údajov Google, zmluvné podmienky.

Cookies

MotoZem a partneri potrebujú Váš súhlas na využitie jednotlivých dát, aby Vám okrem iného mohli ukazovať informácie týkajúce sa Vašich záujmov. Súhlas udelíte kliknutím na políčko „OK“.

Nastavenia OK

Súhlas môžete odmietnuť tu.

Nastavenie cookies

Tu máte možnosť prispôsobiť súbory cookie podľa kategórií, v súlade s vlastnými preferenciami.

MotoZem a partneri potrebujú Váš súhlas na využitie jednotlivých dát, aby Vám okrem iného mohli ukazovať informácie týkajúce sa Vašich záujmov.