Jarná údržba motorky už čaká

13. 3. 2021

čas čítania: 4 min.

Tak sme sa dočkali ... Teploty stúpajú a motocyklisti a motocyklistky oživujú svoje stroje po zaslúženom odpočinku. Pripravte sa na sezónu tak, aby prvé kilometre boli radosťou a potešením, nie strachom zo závady, alebo nečakaných komplikácií.


 

Motocykel je potrebné po zime pred plánovanou prvou jazdou poriadne pripraviť a servisovať. Najväčšej pozornosti by sa malo dostať nielen pneumatikám, brzdám, reťazi a výbave, ale hlavne motoru, akumulátoru a prevádzkovým kvapalinám.

 

Prinášame vám zopár tipov, ako pripraviť motocykel po zimnej odstávke, aby jeho prebudenie bolo čo najľahšie.

 

 

 

 

Moto pneumatiky

Niekoľko mesiacov státia sa môže odraziť na tlaku v pneumatikách. Nie všetky gumy oplývajú dokonalou tesnosťou, a tak na jar môžeme zistiť totálny, alebo čiastočný úbytok tlaku, ktorý je potrebný doplniť na výrobcom predpísanú hodnotu. Túto hodnotu nájdete priamo na pneumatikách.

 

 

 

 

 

Reťaz

Ak ste na jeseň reťaz dobre vyčistili, natiahli a namazali tak, ako je treba, nemusíte jej vďaka vašej starostlivosti venovať zvýšenú pozornosť. K tejto údržbe vám určite pred zazimovaním výborne poslúžili pomocníci ako je umývačka na motoreťaze, nitovačka na motoreťaze, v prípade potreby novej reťazovej sady.

 

Pokiaľ ide o mazivo pre cestné motocykle, to zaschne a nechá pod sebou slabú vrstvu, ktorá po celú zimu reťaz spoľahlivo ochráni. Pri reťaziach platí, že čím menej mazania, tým lepšie. Ak ste reťaz dôkladne namazali na jeseň, na jar ju už nemažte. Venujte pozornosť dobrému napnutiu reťaze. Každý stroj má iné predpísané napnutie, čo vyplýva z rozdielneho uhla zadnej kyvnej vidlice k motoru stroja. Väčšinou je tento údaj nalepený na štítku, ktorý nájdete na boku kyvnej vidlice hneď pri reťazi. Ak nie, môžete sa orientovať v príručke k motocyklu.

 

 

 

 

 

Brzdy

 

Dlhé státie sa obvykle nijak zvlášť negatívne neodráža na kondícii brzdového systému. Brzdové kotúče niektorých strojov chytí hrdza, najmä ak motocykel stál cez zimu vo vlhkejšom prostredí, alebo v horšie vetranej garáži. Táto slabá vrstvička hrdze sa obvykle odlúpne už pri prvom zabrzdení a kotúče sú zase krásne lesklé. Ak by ste boli perfekcionisti, môžete kotúče ľahko prejsť brúsnym papierom s hrúbkou P1000 a vyššou.

 

 

Taktiež sa zamerajte na to, či sú obidve brzdové platničky opotrebované rovnako. Ak je jedna výrazne viac, je potrebné vykonať servis brzdových strmeňov.

 

 

 

 

Brzdy nesmú byť mastné, inak strácajú svoju funkciu. Preto je potrebné čističom bŕzd odmastiť povrch kotúča, ale aj doštičky. Čistenie a údržba brzdového systému sú základným predpokladom pre jeho správne fungovanie a zaistenie bezpečnosti.

 

Samozrejmosťou je skontrolovať množstvo brzdovej kvapaliny v nádobkách, ktoré by malo byť vo vyznačených medziach na kontrolnom okienku nádobky. Kvapaliny by nemalo byť ani málo, ani veľa. Brzdová kvapalina sa za prevádzky rozťahuje a ak by ste jej mali veľa, začnú sa vám brzdy samovoľne pribrzďovať.

 

 

 

 

Motor

 

Srdcom motocykla je motor. Výmenu oleja pred zazimovaním vašej jednostopovej krásavice odporúčame iba v prípade, že je olej na konci svojej životnosti (servisné intervaly oleja uvádza výrobca stroja) a jeho oxidačná stabilita a korózne inhibítory sú už vyčerpané. Ak nebol počas svojej prevádzky nadmerne teplotne preťažovaný, kondícia oleja je po zime rovnaká, aká bola pred zimou.

 

 

 

 

 

Posledná kontrola

Namontujte akumulátor (pozor na správne zapojenie), naštartujte a nechajte motor zahriať na prevádzkovú teplotu. Skontrolujte tesnosť všetkých spojov, hadíc a tesnení - nikde nesmie unikať žiadna prevádzková kvapalina. Pokiaľ má váš motocykel prídavný chladiaci ventilátor, počkajte, či pri požadovanej teplote skutočne zapne. Vyskúšajte funkčnosť osvetlenia, teda hlavný svetlomet (vrátane diaľkového svetla), zadné svetlo a brzdové svetlo a smerové svetlá, skontrolujte, či idú ľahko nastaviť zrkadlá, prípadne či nie sú povolené. Vhodné je tiež použiť zodpovedajúce špeciálne ochranné prípravky na lakované, plastové, kožené alebo koženkové časti, ako aj na diely kovové - váš stroj potom bude oveľa dlhšie lepšie vyzerať.

 

Nezabudnite, že jarné cesty nemajú prehriaty povrch, pneumatiky teda nemajú rovnakú priľnavosť ako v teplom lete. Majte na pamäti aj to, že na cestách môžu zostávať zvyšky posypového materiálu, predovšetkým v zákrutách. A v neposlednom rade dbajte na maximálnu opatrnosť  a bezpečnosť, pretože cez zimné obdobie väčšina ostatných účastníkov cestnej premávky si odvykla na prítomnosť motocyklistov a ich moto strojov na cestách.

 

Záverom nám nezostáva než vám popriať šťastnú cestu, pohodové zážitky a vždy bezpečné návraty.

 

Sdílejte

Odeslat článek emailem
Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. V poriadku