Garantujeme Vám 100 dní na výmenu a vrátenie tovaru.


Garantujeme Vám 100 dní na výmenu a vrátenie tovaru.

Zazimovanie motocykla

24. 10. 2022

čas čítania: 9 min.

Máte za sebou sezónu s nespočetným množstvom najazdených kilometrov, množstvom spomienok, zážitkov a dobrodružstiev? Užili ste si sezónu naplno a precestovali krížom-krážom plánované aj neplánované trasy? Vaša jednostopová krásavica si preto určite zaslúži potrebnú starostlivosť v podobe dokonalého zazimovania.



Správne zazimovanie má svoje pravidlá, s ktorými vás teraz radi zoznámime. Záleží nám na tom, aby bol váš stroj v tej najlepšej kondícii a v budúcej sezóne vám prinášal len radosť a dokonalý pôžitok z jazdy. Priblížime vám jednotlivé kroky, ktoré by ste mali dodržať a nepodceňovať tak uloženie vášho motocykla k zimnému spánku.

 

Umývanie a konzervácia

Základným krokom je starostlivé umytie stroja vodou s použitím čistiacich prostriedkov a riadne vysušenie. Potom by malo nasledovať premazanie všetkých pohyblivých častí počnúc reťazou. Reťazi odporúčame venovať osobitnú starostlivosť. Predovšetkým dôkladne zbaviť maziva a vysušiť, aby ste predišli zatuhnutiu, alebo korózii.

Náležitú pozornosť venujte aj ložiskám, bowdenom, páčkam. Ošetrenie silikónovým olejom im určite prospeje. V prípade, že váš stroj zdobia chrómované časti, odporúčame ich ošetriť vhodným prípravkom špeciálne na to určeným. Zachováte tak vysoký lesk a bezchybný povrch po dlhú dobu.


Lak ošetrite kvalitným leštidlom a nezabudnite zakonzervovať aj kožené časti - sedadlo, brašne, rolky. Ak hrozí, že by sa v blízkosti motocykla mohli vyskytovať hlodavce, demontujte kožené časti a uskladnite ich na budúcu sezónu na bezpečnejšom mieste.

 

Akumulátor

Jednou z najchúlostivejších a na údržbu a zaobchádzanie najcitlivejších častí stroja je akumulátor. Najvhodnejšie prostredie pre skladovanie akumulátorov je suchá miestnosť s konštantnou teplotou cca 10 °C. Pokiaľ máte také podmienky v garáži, je možné akumulátor v motocykli ponechať, stačí len odpojiť. Ak v garáži mrzne, mali by ste akumulátor demontovať z motocykla a uskladniť na vhodnejšom mieste.

Pri akumulátoroch s elektrolytom nezabudnite skontrolovať a doplniť elektrolyt. Pri bezúdržbových, napr. gélových akumulátoroch, zabezpečte občasné vybitie a následné nabitie, alebo ich pripojte na pulzný zdroj elektrickej energie. Používajte iba nabíjačky určené pre váš typ akumulátora. Nevhodným typom nabíjačky môžete akumulátor zničiť!

 

Pneumatiky

Najlepším spôsobom pre uloženie pneumatík je zamedziť ich kontaktu so zemou. Toto riešenie zabezpečí centrálny stojan, prípadne kombinácia predného a zadného podstavca, kedy sa celý motocykel zdvihne nad zem (odľahčí) a ku kontaktu pneumatiky s podlahou nedochádza.

Možností, ako uložiť motocykel na stojan, je niekoľko - od podloženia osí kolies, cez uloženie na centrálny stojan až po stojany, ktoré sa vkladajú do krku riadenia. Stojany umožnia aj pohodlný servis motocykla v sezóne. Vďaka týmto pomocníkom dáte zbohom posúvaniu motocykla kvôli pootočeniu kolies.

Zabezpečenie

V zimnom období býva váš motocykel dlhšiu dobu bez dozoru, preto odporúčame vhodné zabezpečenie pomocou reťaze, zámku na kotúč, atď. Aj účinný alarm dokáže niektorých zlodejov odradiť.

 

Kvapaliny a náplne

Nezabudnite skontrolovať stav oleja. Pokiaľ vás čaká jeho výmena, urobte to pred zimou. Zvýšenie kyslosti spolu s usadzovaním drobných nečistôt nerobí motoru pri dlhšom státí ani trochu dobre. Nádrž pred zimou natankujte až po okraj a najlepšie benzínom s oktánovým číslom 100. Zabránite tak kondenzácii vzdušnej vlhkosti na stenách nádrže a jej korózii. A prečo práve najdrahší benzín? Pretože sa do benzínu s oktánovým číslom 98 a viac nepridávajú biozložky, ktoré spôsobujú vodnatenie benzínu a jeho degradáciu. Pre stabilizáciu paliva s nižším oktánovým číslom je možné do nádrže naliať aj stabilizátor paliva. 


Ďalším naozaj dôležitým krokom je vypustenie zvyšku benzínu z karburátorov a zastavenie prívodu paliva. Nedôjde tak k vyprchaniu benzínu z karburátora a k usadzovaniu neodparených zvyškov a nečistôt, ktoré môžu karburátory upchať.

Treba myslieť aj na chladiacu sústavu motocykla. Ak sa nepostaráte o chladiacu kvapalinu, alebo dokonca používate vodu, hrozí nebezpečenstvo, že chladiaci okruh zamrzne. To môže priniesť následky v podobe drobných netesností potrubí, praskaniu hadičiek, ale napríklad aj k prasknutiu chladiča, alebo dokonca bloku motora.

Plachty

Keď ste skončili prípravu na zazimovanie, motocykel je čistý, premazaný, natankovaný a ustajnený, nasleduje jeho zakrytie. Vrelo odporúčame priedušné plachty určené pre vnútorné prostredie.

Ak použijete vonkajšiu plachtu, pogumovanú plachtu alebo igelit, môžete sa na jar vinou kondenzácie vlhkosti pod plachtou dočkať nepríjemného prekvapenia v podobe plesne, skorodovaných fľakov, alebo zoxidovaných kontaktov kabeláže.



 

Zdieľať

Odeslat článek emailem

Táto stránka je chránená pomocou reCAPTCHA. Zásady ochrany osobných údajov Google, zmluvné podmienky.

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. V poriadku